11. 7. 2015

Alsasko Lotrinsko - Cyklopuťák 1/7: Z Barr na sever podél Vogéz (Vosges)

Po úpatí Vogéz z Barr na sever ke kanálu Marne - Rýn
Trasa
Barr - Obernai – Molsheim – Marlenheim – Romanswiller – Wasselonne, 48 km, 75% po asfaltu zbytek po prašných cestách, mírně zvlněná krajina, 9:45 – 16:30.
Slunce, azuro, bezvětří = "letní vedro".
8:30 Snídaně pod pergolou, pak balení.
Stan se snadno vejde do jedné z brašen na předním kole, do druhé spacák a pláštěnky na bagáž pro oba. Navíc do každé brašny po jedné mattonce. Celkem vyjíždím s 5 petkami vody, protože českým minerálkám se nic nevyrovná :-)
Zátěž zvyšují 2 lahve vína. Množství vezené vody časem snižujeme na 2-3 lahve, ale minimálně 2 lahve vína mám naložené celý puťák; víno doplňujeme nejdéle v poledne – už nechci zažít “večer na sucho”.
Řízení je bez problémů, ale řídítka je přece jen nutné držet větší silou a tak na konci dne netrénovaná zápěstí dost cítím
9:45 Předpověď na dnešek je 34-38°C; slunce nás dost sežehlo už včera, Jana proto jede v tričku s dlouhými rukávy.
Loučíme se Švédy, kteří se chystají na koupání v umělém jezeru u Rýna.
Předávám paní Noelle klíčky od auta, aby ho mohla v případě potřeby přeparkovat: “Řízení je opravdu úplně standardní! My se vrátíme za týden, za 10 dní, možná pozítří – uvidíme, jak budou síly a vůbec.”
A taky kupuju 2 lahve vína – třepání a ohřev na kole kvalitě Grand Cru neprospěje, ale co se dá dělat.
Z Barr vyjíždíme směr Gertwiller,
před železničním přejezdem odbočujeme na značenou cyklostezku směr Obernai.
Chvílemi jedeme po značení Evropská cyklotrasa 5 či Veloroute du vignoble d’Alsace, chvílemi po noname cyklostezce, chvílemi není značení není. Možná proto, že jsme ze značené trasy sjeli, ale spíš proto, že francouzské značení je bordelářské a zmatečné. Někdy jsou ukazatele v každé zatáčce, někdy až po třech křižovatkách :-(
Ale kvalitní asfalt, rovina … ideální na rozjezd cyklopuťáku.
Kolem cesty vinice, sady, pole. Občas kůň či oslík. A zatracený sucho!
Obernai je mnohem větší město než jsem odhadoval (podle wiki “rapidly growing”, v roce 2011 11 tisíc obyvatel, mně to v 2015 připadá na 50 tisíc).
Směrové značení ztratíme kousek od místa, kde jsme byli včera. Chytneme cyklosměr Strasbourg; doufám, že cyklo-rozcestí na severozápadním okraji města ukáže i náš směr, ale marně.
Otáčíme v průmyslové zóně, na sever do Bischoffsheim jedeme po do dost hlavní silnici. Naštěstí, jako už tolikrát, se přesvědčujeme, že Francouzi, i když autem jezdí jako kanci, jsou vůči cyklistům velice ohleduplní. Nejvíce bezohlední jsou Belgičané, Češi tu naštěstí nejsou vůbec.
V Bischoffsheim odpočíváme u nádraží, na orientační tabuli tu hledáme kudy dál. Podle ní jediná cesta na kole na sever vede po silnici na severovýchod přes Griesheim-Prés-Molsheim.
Když píšu tyhle řádky, vidím na mapy.cz  i na geoportail.fr, že existují i 2 přímější varianty - budiž mi to poučením pro příští akce. Chce to lepší mapy už z domova.
Takže jedeme po silnici a pot z nás teče.
11:30 U kostela v Griesheim-prés-Molsheim jsme vděční za chládek stromů na návsi.
Postěžuju si, že mě bolí v zimě zraněné koleno a Jana reaguje jediným možným způsobem: “No, to je brzo!’' :-(
V bagetérii kousek odsud mají ještě otevřeno … koupená bageta se vejde pod kryt horní brašny jen z menší části, takže ji vezu ve ‘francouzském stylu’. Z Janina pohledu: “Práší se ni!”. Ale za to se nezapaří :-)
Na poli před Altorf se prochází sólo čáp. Když vytáhnu foťák, přistává u něj kamarád(ka).
Co na tom vyprahlém lánu hledali nevím, ale ve dvou jim tam určitě bylo líp než každému samotnému.
Po cyklostezce podél silnice D392 pokračujeme z Altorf do Dorlisheim a dál do Molsheim
12:10 Molsheim - v původním plánu první, minimalistický cíl (je tu kemping).
Teď je jasné, že máme na víc, tak projíždíme historickým centrem a hledáme, kde se naobědvat před další cestou.
V malé restauraci A la Ville de Paris na severním okraji náměstí si pod slunečníkem na ulici užíváme dobré jídlo se slušným vínem. Při kávě padá obvyklá otázka: Jak je možné sníst zeleninový salát jako předkrm, hlavní jídlo a dezert, a pak šlapat? Jde to hodně těžko, příště něco vypustíme!
13:45 Najít cyklostezku vedoucí na sever se nám nepodaří (pravděpodobně vedla podél říčky), tak jedeme po silnici D422.
Je to nepříjemné, provoz je nemalý. Navíc 34°C a žízeň.
14:20 Na anonymním kruhovém objezdu poslechneme ukazatel na cyklostezku a odbočíme na asfaltku vedle silnice.
Ta končí po 300 m na vrcholku stoupání, před námi je lán kukuřice, vlevo polní cesta.
Vede nás mezi poli s obilím a lánem slunečnic, před sebou máme svíce topolů a modrou oblohu. Léto jak se sluší!
15:00 Do Wangen nás dovede polní cesta souběžná se silnicí.
Tady najíždíme na parádní cyklostezku končící v Romanswiller (asi 10 km).
V místním kempu měla dnešní etapa končit, ale konec se odkládá - kemping je mimo provoz. Mohl být dost pěkný, poloha vedle plovárny a fotbalového hřiště, jednotlivá místa oddělená živým plůtkem, velká budova se umývárnami, před ním pár betonových stolů na ping-pong.
Od ruiny karavanu, “zaparkovaného” na travnaté ploše, vychází dívka. Slabých 17, spíš 15. Ptám se, co je s kempem, ale ona jen vrtí hlavou, že anglicky nerozumí. Přicházejí dva její vrstevníci a další dívka, ani oni nekomunikují. Vzdávám to a vracím se ke kolu, opřenému o spuštěnou závoru. “Good bye”, řekne za mnou dívka a vypadá, že by taky chtěla někam pryč.
Vracíme se 3 km do Wasselonne, které jsme z jihu objížděli po cyklostezce. Teď ale jedeme podél silnice D224, naštěstí je tu také stezka pro cyklisty.
Podle camping.info tu být 2 kempy – k jednomu přijíždíme hned na kraji města, o existenci druhého pochybuju.
16:30 V recepci nikdo. Než se stihnu zeptat chlapíka sedícího s pivem před miniprodejnou, ten zavolá směrem k domu na opačné straně ulice a za chvíli se na balkoně objeví jeho kamarád – zřejmě kouká na přenos z Tour de France.
Když pochopí, že francouzsky se s námi nedomluví, kývne a jde k nám. Pochvalně poklepe na naložená kola: “Hmm, veló … where are you from?” Když řeknu, že z Česka, přidá i uznalé pokývání hlavou. A tak honem doplním, že na kolách jedeme teprve z Barr. Zachechtá se a přisune papírek, abych napsal jméno a hlavně “post code”. Ukáže, kde můžeme postavit stan, a spěchá zpět k televizi.
Kemp je poloprázdný, najít místo ve stínu není problém (všechna stanovací místa jsou ve stínu).
Stavba stanu už nám jde od ruky; ještě si zvyknout na sezení na zemi.
Sanitární zařízení pěkné a prostorné, dosud neviděnou atrakcí je pro mě prostor s pisoáry, který umožňuje všem kolemjdoucím vizuální kontrolu zde shromážděných mužů.
Večer jdeme na procházku do města.
Radnice, kostel i staré opevnění jsou atraktivní; masivní roleta na výkladu obchodu s elektronikou ale dává poněkud znekldňující varování.