28. 3. 2010

Skvělá koupě

Řídící systém topení ADOREG umožňuje topit do akumulačních nádrží také "off-line" zdrojem - v našem případě kotlem na tuhá paliva DAKON DOR 12.
Topíme v něm výhradně dřevem. Kromě nejrůznějších odřezků ze zahrady a pilinových briket ze SECA Borohrádek (před 2 roky prodávali 1kg za 3.60, loni za 4.00 Kč a letos mají v ceníku 4,50 Kč/kg) především dubovými parketami, které zbyly Janiným rodičům, když v 60.letech minulého století rekonstruovali domek.
Já i Ondra bereme topení v kotli jako zábavu; skoroy každý víkend topné sezóny se doplňujeme v chození do sklepa kvůli "proštouchnutí" kotle a přiložení. Když nás to přestane bavit nebo kotel vyhasne, nevadí, ADOREG zajistí dohřétí akumulačních nádrží plynovým kotlem. Jana trpělivě snáší, že se kouř ze sklepa někdy dostane i do chodby.
V minulých týdnech ale zásoba parket došla.
Při běžkařských výletech po okolních lesích mě při pohledu na spoušť, kterou hlavně na mladých borovicích způsobil lednový příval mokrého sněhu, samozřejmě napadalo, že bych se mohl u lesníků poptat, zda bychom si mohli udělat rodinnou brigádu a poničené stromy nařezat na topení. Ale kde se zeptat? A jak bych to odvez? A kolik toho za den/půlden stihneme udělat? A kdo všechno bude mít čas jít? A hlavně: mám vůbec šanci koupit polom, když teď skoro každý vlastní krb a tudíž potřebuje dřevo a na stejný nápad určitě přišel mnohem dřív než já?
Dlouho mi vrtalo v hlavě, kde sehnat dřevo na topení.
Před 3 týdny mě TO napadlo: Spousta lidí má krb nebo krbová kamna. Aby byl pohled na hořící dřevo estetický, musí topit poleny. Celými nebo štípanými, ale prostě kusy kmenů. Jenže nám do kotle stačí odřezky - krajinky. Takové, jaké jednou v červenci před 44 lety přivezli z pily v Klášterci nad Orlicí do "Údolí hřmících vod" (dnes už zarostlá louka na levém břehu Divoké Orlice, Loc: 50°7'51.913"N, 16°33'56.909"E), kde právě náš začínající skautský tábor. Krajinky jsme řezali a stloukali z nich podsady stanů, abychom měli kde spát... První rok nám to trvalo 2 dny, další rok to bylo za den... bože, to byly krásný tábory! A pak puťáky!! Díky za vše, Bille!!! (Bill, skvělý vedoucí mého skautského oddílu, vlastním jménem Lubor Šušlík, účastník boje o rozhlas během Pražského povstání.
Zpět ze vzpomínek: prostě, zkusím sehnat krajinky.
Volám na nejbližší pilu, v Zámrsku.
Krajinky mají, 260 Kč/m3, svázané v balících po 4 kubících, přivezou mi to domů traktorem, na valník se vejdou 4 balíky.
No to je kauf, to je sukces, raduju se jako malej kluk!
Týden jsem počkal než sleze sníh; před 14 dny jsem krajinky s dovozem objednal.
Přivezli je za 2 dny. Když jsem před bránou uviděl valník s 4 balíky krajinek, polilo mě horko. 16 kubíků je fakt hodně!
...
Za minulý a tento víkend intenzivní práce jsem s pomocí rodiny zpracoval dvě třetiny pohromy jménem krajinky.

Žádné komentáře: