6. 7. 2016

Alsasko Lotrinsko–Cyklopuťák 2/6: Na hřeben Vogéz a zase dolů

Trasa: Sainte-Marie-aux-Mines – Col de St.Marie – Gemaingoutte – Raves – Sainte-Marguerite  - Anould; 36 km, nastoupáno asi 500 m, 100% asfalt; prům.rychl 10.8 km/h;
Skoro jasno, 20-25°C, příjemné cyklopočasí.

10:00 Vyjíždíme z kempu a zahajujeme první velké stoupání cyklopuťáku (z 380 mnm).

11:45 Po 7 km dojíždíme na vrcholový hřeben Vogéz – průsmyk Col de Sainte-Marie (772 m).
Je tu památník a směrovky k nedalekému hřbitovu padlých v 1. světové válce (na konci 19. stolení tu vedla hranice mezi Francií a Německem).
A naučná tabule s obrázky dávných ledovců, které zformovaly tenhle kraj. Je tu i pár ošuntělých budov: na jedné straně silnice ‘horská chata’ s technickým přístavkem, na druhé hotel, jehož tabule nepřiznávají, že už nefunguje … nejsou zákazníci, “dobrodruzi”, kteří přijedou v obytných vozech, si občerstvení, ubytování i toalety vezou s sebou.

Je tu i vyhublá, tříbarevná kočka. “Májová”, řekla by Babička Boženy Němcové.
Původně se snažila skamarádit s piknikující rodinkou na druhé straně silnice, pak přeběhla k nám. Když jsme pořád nejedli, tak se vrátila zpátky … a po chvíli znovu k nám. Provoz na silnici vůbec nebyl zanedbatelný.
”Krmit tě nebudu! Ale protože odjíždíme a chci abys měla dnešní den hezký, tady máš půlku mého karamelového keksíku”.
Číča přičuchne, otevře tlamku, nechá spadnout keksík na zem a jde dál.
“S krmením hladových vogézských koček jsem skončil!”

13:00 Po desetikilometrovém sjezdu odpočíváme v Raves.
Cestou mě zaujal poutač s nakreslenou zelenou žabou a šipkou ukazující doleva.
Konečně jsem mohl mít zdokumentováno, že označení ‘žabožrouti’ má svůj pravdivý základ, a já byl tak soustředěný na brždění, že jsem zapomněl fotit.” :-(
Během sjezdu jsme zastavovali u kempu v Gemaingoutte (uvažoval jsem ho jako ‘nouzovou alternativu’) – otevřený, sympatický a prázdný.
Z Raves jedeme asi 5 km na východ v silném provozu hlavní silnice do Saint-Dié-des-Vosges … asi nejnepříjemnější část celého cyklopuťáku, už nikdy silnici Nxx, raději pár set metrů převýšení.
Od kruháku do Sainte-Marguerite a dál do Saulcy-sur-Meurthe a Anould jedeme s pomocí off-line mapy.cz, abychom byli rychle pryč.
V Anould spěcháme do z loňska známeho hypermarketu SuperU – hrozně se těším na grilované kuře. Spěch byl namístě, v ohřívacím boxu bylo poslední a věřím, že jsem další zájemce předběhl doslova o prsa. Už v klidu přidáváme víno, cidre, sýr, zeleninu a bagety.
A v nedalekém kempu, na stejném místě jako vloni, pořádáme piknik. Sedíme na židličkách a užíváme si, moc jsme toho dnes nenajeli, ale pohoda je! Z neznámého důvodu se z té vydařené akce nezachovala ani jedna fotka, i když počáteční stav ‘tabule’ jsem určitě fotil :-(
Krásným podvečerem se jdeme projít do kopců nad kempingem.